Ledig dag med Svea!

Det är så sjukt skönt att bo nära fina naturområden. Idag har jag tagit två härliga promenader med Svea. Den första var i skogen och på den senaste gick vi ner till vattnet när solen hade börjat gått ner och sedan gick vi längs med ett av alla spår man kan ta i skogen. För det mesta springer Svea fritt med långlina men när vi kommer till vägar och när vi går i spåren tar jag upp linan och använder den som ett kort koppel. Anledningen till att jag använder mig av linan jämt och ständigt när vi är ute i skog och mark är för att jag inte litar till 100% på att hon kommer till mig när jag ropar på henne. Jag har redan varit med om det allt för många gånger att hon fullkomligt struntar i vad jag säger och sticker fram till någon annan människa eller hund. Långlinan är en livlina som jag kan ta tag i om Svea inte skulle lyssna. Det är en trygghet för mig och jag kan vara mer avslappnad på promenaderna. Det är ett hett tips till alla er som inte är 100% säkra på er hund. Dessutom får man inte ha sin hund lös under vissa månader. Långlina är en perfekt lösning!
 
Det har också blivit en hel del träning under dagen. Lite balans, lydnad och inkallning. Träning går inte att få för mycket av och Svea har skött sig väldigt bra! Det märks att hon ibland kan ha för mycket energi för att lyssna. Visst ska hon lyssna på mig i tid och otid men det är något som inte riktigt sitter ännu. När hon har fått dragit några ruscher och sträckt ut sig ordentligt är hon som mest samarbetsvillig när vi är utomhus och söker ögonkontakt med mig väldigt ofta. Min lilla skatt!
 
 

Lyx att ha detta ca 5 minuter från dörren. =)

Och så en bild från förmiddagens promenad.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0