Hundens sämsta vän.

 
 
 

Min älskade Svea.

Vad är det för fel på människor? Hur i hela friden kan man skaffa sig ett djur för att sedan misshandla den, vanvårda den eller lämna den i sticket?! Reprisen av Hundens sämsta vän går på TV från 2013. Gissa vem hundens sämsta vän är? Minns att jag såg det här programmet för några månader sen och jag blev helt chockad över vad människor utsätter sina djur för. Extra hårt tar det på mig när folk köper amstaff/staffe/pitbullblandningar för att använda små oskyldiga individer till kamp. Där kommer deras rykte fram. Man slår, provocerar och hetsar hunden till att bli farlig, bitas och skrämma andra människor för att dom ska bli så bra som möjligt för kamp. Duger inte hunden till kamp blir den själv offer för kamphundar som "lyckas" och slits i stycken. Alltså förstår ni hur sjuka vi människor är?! Visst är det inte konstigt att ointresserade och okunniga personer tror att alla amstaffs/staffe/pittbullhundar är livsfarliga redan från födseln när människor sätter rubriker i tidningarna. Jag tror jag berörs extra av det eftersom jag själv har en underbar liten staffe/amstaffblanding som är precis som vilken hund som helst. En underbar liten tjej som är glad i både människor och hundar. Kanske lite för glad. Lite dampig liksom. =) Redan när Svea var 8-9 veckor gammal fick vi kommentarer om att hon var en "mördarhund"  och frågor om vi skulle använda henne till kamp.
 
"Folk åker på semester och lämnar hunden hemma och fyller badkaret med vatten." Alltså va?! Vem gör det?!
 
En annan del av programmet som berör mig extra är när vi tittare får följa med in i en lägenhet som polisen gjort ett tillslag mot. I lägenheten hittas 42 levande hundar och 8 döda hundar. Det är alldeles för lätt att få tag på hundar. Hur alla hundar ska slippa det här sjuka beteendet hos människor vet jag inte. Hundkörkort kanske är ett alternativ. Oavsett ras.
 
Trots detta elände finns det så många bra människor som rehabiliterar dessa skadade hundar och ger dom den kärlek en hund förtjänar. Någon gång skulle jag vilja köpa en hund från hundstallet eller liknande. Just nu finns inte tiden och Svea är för valpig för att ta sig ann en hund som kräver så mycket som en omplaceringshund gör. Men som sagt, någon gång i livet vill jag rädda en hund från ett eländigt liv och ge den kärlek och värme. Svea ligger och sover bredvid mig i soffan och det är dags för mig att städa undan en del av julen. Hörs!


Kommentarer
Johanna

riktigt hemskt är det!! :(

2014-01-07 @ 10:23:24
URL: http://amyochvarghunden.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0