Tips.

Koncentration på hög nivå. Levergodis på nos och tassar.
 
Idag är det lite sämre väder här i Gävle. Det regnar inte men det hänger i luften. På morgonpromenaden blev det ett stopp i vår lilla rastgård här på Brynäs. Sveas nos gick i hundraåttio och själv kunde jag sitta och ta det lugnt på bänken medan hennes hjärna och nos jobbade för fullt. Ännu ett argument för hundrastgårdar. Det finns så mycket doftar i rastgårdar att det blir hjärngympa för hunden att gå runt och nosa överallt. Men återigen, en hundrastgård ersätter aldrig en promenad.
 
När vi kom in nu har vi tränat hjärnan lite mer. Vi med hund vet förstås att sökövningar är väldigt bra för hundens hjärna och det är ett bra sätt att trötta ut hunden på. För att tvinga hunden till att använda nosen och inte ögonen kan man gömma godis eller vad det nu är i ett mörkt rum. Då är det endast nosen som kan hitta godiset. Jag brukar släcka ner i vår hall där det inte finns nå fönster och gömma godis i och under skor men även enklare ställen som öppna ytor. Nu har jag en död hund i soffan och jag kan själv sätta mig och titta på Mannen som talar med hundar som börjar nu kl. 11.55!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0