Det tåls att tänka på.

Jag har sen lång tid tillbaka tänkt att Svea ska få en kompis här hemma någon gång i framtiden. Tommy är med på noterna och vi är överens om att det inte kan ske just nu. Men jag funderar en hel del kring hur det blir med två hundar. När jag berömmer Svea för någonting bra kanske valpen precis i samma ögonblick gör någonting mindre bra vilket leder till att valpen tror att jag berömmer den för någonting den egentligen borde få skäll för. Det blir också dubbelt arbete då det är två hundar som behöver aktiveras. Givetvis kan de aktivera varandra men jag tror att dom också behöver aktiveras var och en för sig. Jag vet att två hundar har enormt utbyte och glädje av varandra. Dom får leva mer som hundar för hur det än är så tror jag att vi förmänskligar våra hundar även fast vi inte tänker på det.
 
Sen kommer vi till det här med ras. Svea köpte vi först och främst som sällskapshund men vi ville ha en hund som kan vara med på allt. Nu till sensommaren blir det som sagt lite kurser för vår del i form av agility och personsök. Jag ser fram emot de enormt mycket! Just i detta nu vill jag att min nästa hund ska vara väldigt sammarbetsvillig och göra precis som jag säger (när den är vuxen). Samtidigt kräver en sådan hund mer av mig än vad Svea gör. Om någon dag kan jag ha ändrat mig helt och sukta efter en hund med helt andra behov som en liten plutthund eller en Grand danois. Staffen är underbar men det är en terrier. Något som tyvärr också talar emot för en till staffe är alla fördomar. Jag vet att jag borde strunta blankt i vad folk tycker men när jag ser forum där det finns så mycket hat mot rasen och så många som vill förbjuda den känns det inge roligt. Jag tänker självklart kämpa för människors fördomar mot Svea men det får räcka! Jag vill också ha en hund med hyfsat lite hår alternativt en hund som man trimmar. Ja det här med att välja ras är inte det allra lättaste. Tur att vi inte ska skaffa någon hund i år! =)

Så mycket kärlek och glädje. Ps. På sista bilden är det typiskt hundbus och inget annat!


Kommentarer
Andrea

Kul med lite planer! :) Själv ska jag köpa hund nästa år :)

Svar: Oh vad roligt! Vad blir det för ras?
Sandra och Svea

2013-07-02 @ 20:45:37
URL: http://sporthund.blogg.se/
Andrea

Sv: I dagens läge ser det ut som att det blir en sheltie :) Men border terrier har även varit intressant :)
Tollare är underbara hundar bara de får den aktivering de behöver. Man brukar ju säga att de motsvarar bcn förutom att de behöver valla och det märker man ;) Men efter en långpromenad så är dom riktiga mysisar som älskar att bli kliade ;)
Att träna är dom en ren fröjd för de vill verkligen vara en till lags hela tiden. Gia kan vara lös i skogen utan att sticka på vilt och hon håller sig alltid i närheten av en. Så det är väldigt positivt om man söker en hund som ska kunna vara lös ;)
Om det är några speciella frågor du vill ha svar på så fråga på ;)

2013-07-02 @ 21:09:48
URL: http://sporthund.blogg.se/
Andrea

Sv: Staffe skulle nog kunna passa till agility :) Har sett några riktigt duktiga ute på tävlingsplan ;) Så det är bara att köra ;)

2013-07-02 @ 21:28:20
URL: http://sporthund.blogg.se/
Lalitta

Vad söööta!

sv: haha javisst!

2013-07-02 @ 22:09:01
URL: http://littleblueivy.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0